Pak Cik “Curi” Lagi Lagu Kami

Burn ItBerkali-kali kejadian itu terulang kembali. Setelah lagu Rasa Sayange, Tarian Indang, kini muncul lagi kasus “pencurian” lagu milik pencipta lagu Indonesia. Tak tanggung-tanggung, ini kali penyanyi Malaysia yang bernama Saiful Apek merakit dua lagu Indonesia masing-masing Bintang Kejora ciptaan AT Mahmud dan Abang Tukang Bakso ciptaan Agil/Mamo menjadi lagu baru berjudul Aspalela.Komposisi lagu tersebut kurang lebih seperti ini. Lagu Aspalela dibuka dengan melodi suara terompet dengan nada lagu Abang Tukang Bakso. Berikutnya, masuk song, Apek mulai menyanyi lagu Aspalela dengan nada Bintang Kejora. Syairnya sebagai berikut:

Ingat tak lagi janji kita dulu aspalela
Kau dan aku akan bersama sampai ke hari tua
Tapi sayang janji itu dirampas orang ketiga
Oh aspalela jangan buat ku kecewa

Masuk bait berikut yang menyerupai refrain, Apek mengambil lagi nada lagu Tukang Bakso dengan syair sebagai berikut:

Sampai hati kau pergi kepadanya
Makan hatiku bila kau berkata
Patah hati dengan hubungan kita
Hancur hatiku aspalela

Demikian seterusnya, Apek secara bergantian mengambil nada dua lagu anak-anak Indonesia itu ke dalam lagu Aspalela.

Hebatnya lagi, lagu Aaspalela yang tak jelas siapa nama pengarangnya itu menjadi hits di Malaysia. Selain caci maki, puja-puji atas lagu tersebut pun muncul di beberapa blog. Di antaranya sebagai berikut:

-Lagu ni memang best…bila dengar mesti nak nyanyi sama.bila nak marah tak jadi nak marah bila dengar lagu ni.agak kelakar sikit.mungkin peyampainya kot si apek tu. boleh release tension dengar lagu ni.dengar hari-hari pun tak pe…..best for apek (by kak Yan Des 7, 2007)

-uh malay nih, tak habis-habis menciplak, sudah jadi adat rupanya menciplak tuh di kebudayaan malay. Tak malu ker? (By emma on Dec 10, 2007)

-hai..lagu nie best giler……..
blh buet aku terhibur…
lain kali blh lah buat album…(By ala on Jan 7, 2008)

-huh.. kat Malaysia je lagu lawak buleh jadi juara carta.. ntah hapa2 la..(By trendkill on Jan 28, 2008)

-takde taste langsung.. and still… tak reti nak buat lagu sendiri.. kena adopt lagu org pehtu buat buat gempak lebih2 macam lagu sendiri..

-korang perasan tak artis Malaysia ni dah tak mampu buat lagu sendiri/baru/lagu yg sedap2??.. alih alih nak kena nyanyi lagu lama.. buat kompilation Artis/Band A ‘lawan’ (read vs.) Artis/Band B..

-Cuba blajar buat lagu yg sedap2 and yg penting.. BUAT SENDIRI LAHHH!!!

-betul ker lagu ASPALELA ini lagu ciplak dari dua lagu anak-anak Indonesia yang terkenal pada zaman dulu kala. Dua lagu tersebut adalah lagu Abang Tukang Bakso – Ciptaan: Mamo/Agil dan lagu Bintang Kejora – Ciptaan: A.T. Mahmud. Artikel seterus di http://idd.fotopages.com
(By saiful on Nov 17, 2007)

Setelah didonder dengan berbagai pernyataan yang menyudutkan, inisial yang menyerupai Apek pun membalas seperti di bawah ini:

Ni lagu, meniru aje
lagu asli indonesia
lagu kanak2
Macem mana? Tak kreatif jer…..(By bonjo on Nov 4, 2007)

Tok boleh buat musik ke? itu lagu muziknya dari Binjang Kejora dan Abang tukang bakso lagu kanak2 Indonesia 20 tahun lepas…..Jiplak lagi ye….(By bonji on Nov 4, 2007)

bukan ciplak, cuma nak diberi sentuhan semula (By apex on Nov 5, 2007)

Siapa sebenarnya Saiful Apek ini? Terlahir dengan nama Mohd Saifulazam b. Mohammad Yusoff pada 15 Agustus 1969 di  Gombak, Selangor, Malaysia. Setelah terjun ke dunia hiburan, ia dikenal dengan nama Saiful Azam Senario atau Saiful Apek. Ia adalah salah satu komedian paling terkenal di Malysia kini.

Ia termasuk penghibur yang komplet, Selain melawak, penyiar radio, penyanyi, juga dikenal sebagai aktor yang membintangi puluhan film di Malaysia. Salah satu film terkenal yang dibintanginya dan sudah diputar di Indonesia adalah Cicak Man.

Jika kita menelusuri namanya di Youtube, maka kita akan mendapatkan betapa dia cukup akrab dengan penyanyi Siti Nurhaliza. Di situs Youtube Apek duet dengan Siti Nurhaliza menyanyikan lagu-lagu Jujur (milik Raja), Teman Tapi Mesra (Ratu), Pupus (milik Dewa), dan lain-lainnya.

Yang jadi soal adalah, apakah Saiful Apek sudah meminta izin kepada Mamo/Agil dan AT Mahmud? Saat dihubungi, keluarga AT mahmud mengatakan, Pak AT sedang sakit dan tak bisa diganggu. Selanjutnya, keluarga AT menyarankan agar langsung menghubungi Sony Music sebagai pihak yang telah diberi kuasa oleh AT Mahmud untuk mengurus lagu-lagunya, termasuk lagu Bintang Kejora yang sudah “dicuri” itu.

jodhi yudono

KOMPAS.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: